Marjan-kukkulan valloitus

Marjan on Kroatian Splitissä keskustan vieressä sijaitseva kukkula, jossa on aivan loistavia ulkoilumaastoja ja maisemia. Päivällä näköalapaikoilta saattoi ihastella merellä lipuvia laivoja ja illalla kaupungin valojen loistetta. Portaiden kiipeäminen kävi myös kuntoilusta. Vierailu Marjan-kukkulalla sopii etenkin budjettimatkailijalle, koska puistoon ei ole minkäänlaista pääsymaksua.

Marjan-kukkulasta tuli kyllä ainakin oma suosikkipaikkani Splitissä! Siellä ulkoilumahdollisuudet on ihan loputtomat ja kaunista luontoa on joka paikassa. Marjanilla voi kiipeillä, kävellä, hölkätä, pyöräillä, porrastreenata, muuten vaan hortoilla, istuskella ja tehdä kaikenlaisia retkiä. Jos on viettänyt päivän Splitin keskustan vilinässä, Marjan-kukkulalle pääsee rentoutumaan ja olemaan aivan omassa rauhassaan!

Yöllisiä näkymiä Marjan Hilliltä. Kuva: Anssi Lepikko.
Iltasella ensimmäiseltä tasanteelta oli tällaiset näkymät!

Splitissä ollessamme yövyttiin vanhassa kaupungissa, joka on lähellä Marjania, joten kukkulalle löytäminen oli helppoa. Ensimmäisenä päivänä kiivettiin vain ekalle tasanteelle asti, Café Vidilican kohdalle, ja ihailtiin sieltä maisemia. Seuraavana päivänä päästiin jo Marjanin huipulle, joka kipuaa 178 metrin korkeuteen. Oli kyllä hulppeet näkymät! Ja muutama porras kiivettiin, että sinne päästiin… Ei kuitenkaan tarvitse olla ihan huippukunnossa, jotta jaksaa ylös asti kiivetä, sillä portaiden vierestä löytyy levähdyspaikkoja vähän väliä ja muutamia vesipisteitäkin oli matkan varrella.

Yhtenä iltana käytiin myös tutustuttamassa muita suomalaisia Marjaniin. Nää reppureissutytöt oltiin tavattu Wienin rautatieasemalla junaa odottaessa ja kävi ilmi, että meillä oli melkein samanlaiset reitit tuolla keskellä Eurooppaa. Törmättiinkin tähän tyttöporukkaan tosiaan vielä Ljubljanassa, Bledissä ja Splitissä. Maailma on niin pieni!

Portaat Marjan Hillillä. Kuva: Anssi Lepikko.
Muutama porras vielä kiivettävänä.
Levähdyspaikka kiipeilyn keskellä. Kuva: Anssi Lepikko.
Suosittelen parempia urheiluvarusteita, jos haluaa päästä huipulle asti… 😀
Splitin portaita illalla. Kuva: Anssi Lepikko.
Suomityttöjen kanssa etsimässä reittiä Marjanille.

Marjanilta löytyy myös kahviloita ja kirkkoja, esimerkiksi Pyhän Jeromen kirkko. Tavattiin myös säätarkkailuaseman edustalla mies, joka kertoi että kymmenen minuutin päästä alkaa sataa. Ja sehän alkoi! Onneks kuunneltiin tota miestä ja lähdettiin suojaan, muuten oltais kyllä oltu rankkasateesta ihan litimärkiä. 😀 Löydettiin kukkulalta jopa pieni eläintarha, josta ei silloin oltu varmoja oliko se enää toiminnassa vai ei, koska ei menty kovin läheltä tutkiskelemaan. Me ei siis muutenkaan eläintarhoissa olla käyty reissujen aikana, eikä se varmaan sen suurempia perusteluja kaipaa. Netistä lueskellessa kuitenkin ymmärsin, että eläintarhan oli tarkoitus sulkeutua vuonna 2014, koska siellä ei ole ollut tarpeeksi resursseja pitää eläimiä. Eläintarhaa on kuvailtu esimerkiksi ”hirviömäiseksi”. Kuitenkin TripAdvisorista löytyy kammottavia arvosteluja vielä lokakuulta 2015, jolloin eläintarha ainakin on vielä ollut auki. Kamalaa luettavaa nuo arvostelut… Tietääkö kukaan onko tuo eläintarha vielä toiminnassa?

Näkymiä Marjanin kukkulalta. Kuva: Anssi Lepikko.
Eikö oo upeat näkymät?
Kasviin kirjoitettu teksti. Kuva: Anssi Lepikko.
Myös Dirt kävi täällä.

Viimeisenä kokonaisena päivänä Splitissä vuokrattiin pyörät amerikkalaisen Shaunin kanssa, johon oltiin tutustuttu nimenomaan kiipeilyllä Marjan-kukkulalla. Tsekattiin karttaa nopeasti ja lähdettiin pyöräilemään Marjania ympäri. Siinä kului mukavasti pari tuntia, ja jos oltaisi pysähdytty esimerkiksi Benen rannoille, oisi aikaa voinut mennä vaikka koko päivä. Benen rannalla on myös leikkipuisto ja kahvila. Jos ei tee mieli kuntoilla vaan pelkästään löhöillä, pääsee paikalle myös bussilla numero 12. Marjanin niemimaalla on myös muita rantoja, tosin ei vierailtu niilläkään. Ei kumpikaan erityisemmin jakseta lököillä rannoilla ja kaupungissa oli muutenkin niin paljon nähtävää! Itse oltiin kuitenkin tosi tyytyväisiä tähän pieneen pyöräretkeen, oli mukavaa vaihtelua välillä päästä pyörän selkään ja näin pääsi sujuvasti näkemään uusia paikkoja eikä aikaa kulunut yhtä paljoa kuin kävellessä. 🙂

Ranta Splitissä. Kuva: Anssi Lepikko.
Pyöräretkellä bongattiin tällanen ranta! Kyllähän tuo vesi aika houkuttelevalta näyttää. 🙂
Pyöräilemässä Marjan Hillin ympäri. Kuva: Anssi Lepikko.
Anssi otti kuvan Jannista, joka otti kuvan Shaunista, joka otti kuvan Anssista ja Jannista.
Tie Marjanin kukkulan ympäri. Kuva: Anssi Lepikko.
Tätä tietä kelpas pyöräillä!

Onkos muut käyneet Marjanilla, mitä tykkäsitte?

Lisää juttuja Kroatiasta löytyy täältä.

Avainsanat: ,
Edellinen postaus Seuraava postaus

Kommentit

Lisää kommentti
  1. Vastaa

Ollaan oltu Marjanilla juuri ilta aikaan myös. Meilläkin meni aikaa hetki reitin löytämisessä. Sinne menee myös pikkujuna mutta me kävelimme.

• huhtikuu 3, 2017
      Vastaa

Illalla siellä on kyllä upeeta! Kävellen on kiva mennä, matkallakin voi löytää vaikka mitä!

2. Vastaa

Tuollaiset on kyllä parhaita vierailupaikkoja, mistä on hienot näkymät ja kaupan päälle saa hieman hyötyliikuntaakin 🙂
    No on teillä ollut samanlainen reittisuunnitelma toisen porukan kanssa 😮

• joulukuu 18, 2016
      Vastaa

Samaa mieltä! Reissujen aikana ei kuitenkaan varsinaisesti jaksa urheilla, ellei sitä voi jotenkin yhdistää myös esimerkiks just paikkojen näkemiseen. Joo, oli kyllä hauska yllätys nuo reitit. 😀

3. Tulin taas fiilistelemään näitä kuvia – niin ihania maisemia. Ai että mä diggaan Kroatiasta! <3

• joulukuu 15, 2016
      Vastaa

Kaks Kroatiaan rakastunutta täälläkin! Maisemat tuolta on kyllä niin upeet, merinäköalat rauhottaa aina. 😉

• sari
    • joulukuu 14, 2016
    Vastaa

Oltiin Marjanilla ja Splitissä 2013. Hieno paikka, hienot maisemat.

• Anssi
      • joulukuu 14, 2016

Olen samaa mieltä!

4. Mulla jäi harmittavasti kyllä käymättä. Olin päiväreissulla Splitissä ja sain aikani tärvättyä lahjakkaasti vanhassa kaupungissa, oli kyllä suunnitelmissa käydä. Se jäi kyllä sitten seuraavaan kertaan.

• joulukuu 13, 2016
      Vastaa

Joo, päivän aikana ei kyllä kerkeä kaikkea nähdä. Vanhakaupunki oli myös tosi mielenkiintoinen, joten ymmärrän tosiaankin sen, että siellä saa aikansa kulutettua! 😀

5. Näyttää kivalta paikalta! Ja nuo maisemat, oih! 🙂 Ens kesänä ollaan lähössä lomailemaan Bracin saarelle niin täytyy pistää korvan taa tämä. Kiitti vinkistä! 🙂

• joulukuu 13, 2016
      Vastaa

Bracin saarelta pääseekin nopeasti tuolla piipahtamaan. 🙂 kannattaa käydä!